Henk038

Zakelijke dienstverleners zijn niet MANS genoeg

In gewoon doen!, Netwerken, social media on februari 18, 2013 at 8:43 pm

Zakelijke dienstverleners. Je komt ze overal tegen. Best een groot deel van Nederland is het. Een nog groter deel van Nederland maakt er direct of indirect gebruik van. Maar veel van die dienstverleners zijn niet MANS genoeg.

Op inhoud gaat het meestal wel goed (daar wordt ook hard aan gewerkt). Maar ze doen vaak niet genoeg, niet slim, niet effectief aan MANS!

Marketing
Acquisitie
Netwerken
Social media (zakelijk)

Jonge professionals moeten na hun studie eerst een vak leren. En zich als professional en persoon ontwikkelen. De focus op inhoud, op vakmanschap is extreem belangrijk en terecht. Op een gegeven moment moeten ze echter ook slim met MANS kunnen omgaan. Dat is een grote barrière voor velen.

Ik zie dat bij jonge professionals in mijn eigen beroepsgroep (bij grote en kleinere kantoren). Maar ook bij juristen, notarissen, advocaten, bankiers, belastingadviseurs, etc. Ik kom ze zakelijk en privé regelmatig tegen. Velen worstelen met MANS of laten het zoveel mogelijk achterwege. Schuiven het voor zich uit.

image

Zelfs dertigers zie je zwaar worstelen met MANS. Sommigen denken zelfs dat MANS een soort gevaarlijk No MAN’S Land is. Of dat je een SUPERHELD moet zijn om het te kunnen… MANS goed toepassen is niet makkelijk, maar ook geen rocket science. Je hoeft er ook echt geen superheld voor te zijn.

Marketing, acquisitie, netwerken en (zakelijk) social media. Cruciaal om te groeien als professional. Cruciaal voor contacten en contracten. Voor relatiemanagement. Voor gericht partnerschap met nieuwe opdrachtgevers. Voor effectief je tijd besteden. Voor eigen ontwikkeling en verbreding. Voor echte actuele marktkennis. Voor co-creatie en waardecreatie in je werk, voor opdrachtgevers en je eigen organisatie. Voor impact. Voor fun in je werk.

image

Jonge professionals moeten in eerste instantie hele goede professionals worden. Kwaliteit is de basis. Daarnaast moeten we ze ook snel aan de MANS brengen. Binnen bedrijven wordt daar best veel aan gedaan. Vaak wel relatief laat naar mijn mening. Wat kunnen we doen om een impuls te geven naast datgene wat er al wordt gedaan?

▪ Zou gerichte aandacht voor MANS tijdens hun opleiding helpen? Bijvoorbeeld als minor op HBO of Universiteit ▪ Of vanaf eerste jaar van hun carrière op het werk sterke faciliteiten aanbieden? Voorkomen dat ze verkeerd gedrag of ideeën oppikken ▪ Moeten we ervaren collega’s (mensen zoals ik) jonge professionals laten begeleiden om ze vroeg het grote belang van MANS te laten ervaren. Zorgen dat ze op kleine schaal daar van jongs af aan mee oefenen. Soort ouderwetse Meester-Gezel structuur opzetten?

image

Wellicht… en zo zijn nog wel meer zaken te bedenken. Het begint er echter mee dat jonge professionals het zelf goed snappen. De drempel over, naar buiten. Offline en online. Er zelf binnen en buiten kantooruren tijd en energie insteken, als vast onderdeel van je werk. Eigen initiatief blijven nemen. Af en toe een heldendaad op klaarlichte dag. Op een moderne, eigen manier. Ondernemend zijn. Ondernemer worden. Gewoon doen!

Allemaal in onze eigen kleine kring hier samen aan werken. Als ervaren en jonge professionals. Samen werken en van elkaar leren. En die kleine kringen?  Die kleine kringen kunnen makkelijk samen grote kringen worden.

Ik denk dat er nog veel stappen te zetten zijn. Ik loop er niet voor weg. Wie loopt er mee? Maken we jonge professionals meer MANS! Wordt zakelijk Nederland creatiever, socialer en effectiever van.

Advertenties
  1. Deel vd Reacties op G+

    Senol Tapirdamaz
    Las vandaag artikel op accountancy nieuws wat ging over nieuwe manier van accountancy lessen geven op scholen. Meer psychologie enzo. Sluit hier wel bij aan. En ja dat denk ik ook: als ik kijk naar praktijk en wat ik leer op school. Dan is dat leuk als basis, maar verouderd.

    Rick Maresch
    Ik zit in de commerciële hoek, dus mijn ‘bestaan’ is gebaat bij MANS.
    Maar ik vraag me af of dat ook geldt voor de dienstverleners uit jouw artikel. Ik GEB het idee, maar dat kan een misvatting zijn, dat advocaten, notarissen en de soortgelijke zakelijke dienstverleners zichzelf voornamelijk zo zien. En dus niet MANS menen te moeten of hoeven handelen. Zijn ze wel gewend om commercieel en pro-actief naar nieuwe klanten op zoek te gaan? Weten ze überhaupt waar hun potentiële nieuwe klanten naar op zoek zijn? Want het hebben van een eigen site, een Facebook pagina en Twitter account is géén online of social media strategie.
    Ik zou best willen weten waar de grootste omzet zit bij dat soort dienstverleners; behouden/retentie van bestaande klanten, upsell of bij nieuwe (desnoods weggehaald bij de concurrent) klanten?

    Henk Eisema
    Ik vind het een hele mooie blog. Je beschrijft goed waar het vaak toch mank loopt. MANS is idd een issue en hoort wat mij betreft al op de middelbare school aangepakt te worden. Een deel hoort gewoon bij basis vaardigheden. Daarentegen geloof ik niet dat iedereen MANS kan zijn… Dat zit niet bij iedereen in de genen

    Senol Tapirdamaz
    Dat wilde ik net aanvullend ook schrijven: niet iedereen kan het, niet iedereen wil het. Die mensen opleiden hierin die hier sterk in zijn en sterker erin maken.
    Al te vaak heb ik meegemaakt (persoonlijk en in mijn omgeving) dat er altijd wordt gekeken naar de zaken/werkzaamheden/skills waar slecht op wordt gepresteerd en wordt er van alles gedaan hier een 6je van te maken. Als we daar eens mee zouden ophouden.
    Ik zou in de huidige opleiding meer communicatievaardigheden en marketing willen zien. Maar goed, dat is mijn persoon 🙂 Psychologie overigens ook. Of een ander vak waar je leert vragen te stellen en door leert vragen.

    Henk Eisema
    En vooral leren presenteren en debatteren!

    Senol Tapirdamaz
    debatteren!!! dat ja!!
    presenteren leren ze al op de basisschool met al die spreekbeurten. Debatteren!! echt dat is een gemis…

    Henk Boshove
    Mooie opmerkingen mannen!

    +Rick Maresch alle grote zakelijke dienstverleners zijn zich echt wel bewust van MANS. Werken ze ook hard aan. Zit echter maar bij beperkt aantal mensen. Als dat verbreed zou kunnen worden… daarnaast ook nog te vaak een reden dat mensen met potentie niet doorgroeien at the end. Grote zakelijke dienstverleners richten zich (als t goed is) primair op behoud van strategische klanten. Daarnaast focus op verbreding dienstverlening – indien en voor zover dat passend is binnen wettelijke/brancherichtlijnen. Strategische focus op nieuwe klanten binnenhalen is er natuurlijk ook. Bij velen slim, bij anderen amateuristisch. Het gebeurt allemaal wel. Maar kan beter door er eerder meer mensen bij te betrekken en die mensen eerder te laten snappen hoe het werk. Dat zij ook aan marketing en netwerken doen als ze bij een klant een opdracht doet. Alles hangt met elkaar samen. Gaat te ver om hier daar diep op in te gaan. En buiten de deur actief zijn op basis van je eigen kracht en professionaliteit dat helpt enorm in hun ontwikkeling….
    Deze opmerking samenvouwen

    Henk Boshove
    +Henk Eisema niet iedereen kan alles. Sommigen kunnen veel. Anderen kunnen een paar dingen heel goed. Goed relatiemanagement is ook MANS 🙂

    Jezelf presenteren, een goede presentatie kunnen geven, echt luisteren en goed debatteren/ goede inhoudelijke discussie voeren etc… dat is één van die dingen die we jonge professionals eerder moeten leren. Op school. In t werk…

    Iedereen betere basisvaardigheden. Daarna specialiseren in datgene waar je goed in bent / in verder wilt

    Henk Boshove
    +Senol Tapirdamaz inzicht in psychologie / in gedrag van anderen / in je eigen gedrag…. zeer waardevol op de werkvloer, bij klanten EN bij MANS!

  2. Deel van de reacties op Facebook:

    Marjo Bryan-Davids Ja hoor! Als we nog een docent zoeken voor dit nieuwe vak dat jij aandraagt op HBO scholen, is dat dan niet iets voor jou?

    Koert de Vries Ja, ben het in grote lijnen met je eens. Wel een paar kanttekeningen: a) zorg er altijd voor dat de basis op orde is: doe waarvoor je bent besteld, en doe dat verdomd goed. b) zorg ervoor dat je een goede antenne ontwikkeld voor ‘wanneer wel en wanneer niet’ c) heb dus een grote mate van ‘organisatie-sensitiviteit’ d) netwerken is altijd prima, maar doe het ‘uit de losse pols’ en vermijd de indruk van acquisitie e) blijf bij jezelf en doe ‘wat goed voelt’ f) bespreek je aanpak, twijfels etc met bijv. collegae. Daar leer je van.

    Henk Boshove Yup eens. Schrijf ook in blog dat quality en echte vakman zijn extreem belangrijk zijn. Dat eerst. Maar MANS vergeten of slecht doen is at the long run ook killing Koert de Vries

    Clair van den Boogaard Goed uitgelicht. Ik worstel zelf vooral met de A, maar zou een soort mentoring vanuit bedrijven en netwerkorganisaties hierbij kunnen helpen? Anders hebben we straks héél veel vaardige professionals en niemand die het weet…

    …..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: