Henk038

BAT out of Zwolle, but heaven can wait…

In Kinderen, Muziek, Zwolle on mei 12, 2013 at 7:46 am

Gisteravond een ontmoeting (op afstand) met één van mijn vroege  muziekidolen. Als brugpieper had ik van mijn spaargeld zijn eerste album gekocht. Op cassettebandje. Dat was wat. We hadden thuis wel een platenspeler, maar die stond beneden in de kamer. Cassettebandjes kon ik op mijn kamer beluisteren.

Van een ander deel van mijn zuurverdiende geld (ik werkte toen al elke vakantie) kocht ik een popblad met een poster. Niet zo maar een poster. Wow! Mijn trots: een poster van bijna twee meter bij een meter. Die had ik op de binnenkant van mijn kastdeur gelijmd. Een poster van Meatloaf, met Karla DeVito als extraatje erbij. Elke dag keek ik er naar.

image

Die poster zag er ongeveer zo uit. Niet helemaal zo als deze. Ik weet niet of ik deze thuis op had mogen hangen destijds. Maar goed. Meatloaf. Zijn eerste album samen met Jim Steinman vond ik destijds ge-wel-dig. Alle nummers kende ik zo ongeveer uit mijn hoofd. Bat out of hell. Paradise by the dashboard light. Heaven can wait. All Revved Up with No Place to Go. Dat soort songs. Fantastisch!

Gisteravond waren we op uitnodiging van Poppodium Hedon met een aantal Zwollenaren bij elkaar om te praten over de oprichting van een music(business)club. Voor als begin 2014 het nieuwe Hedon de deuren opent. Na het eten en wat overleg woonden wij ook nog het concert van Meatloaf bij in de IJsselhallen.

image

Tsjonge. 5.500 bezoekers stonden al vroeg voor Meatloaf en zijn (goede) band in de rij. Meatloaf is bezig met een reeks afscheidsconcerten. Hij is vijfenzestig inmiddels en hij zet er een punt achter. Dat is maar goed ook. Zijn zang is inmiddels heel echt slecht. Hij raakt geen noot meer.

Maar voor goed zingen komen de fans niet. En Meatloaf zelf ook niet. De fans zingen hartstochtelijk alle songs mee, denken terug aan hun eigen jeugd. Aan uitgaan in discotheken waar dit gedraaid werd. Aan vrienden en jeugdliefdes van destijds. Aan hoe “Paradise by the dashboard light” op hun bruiloft klonk.

image

Ze horen het gekras niet. Begrijpen de lange (adem)pauzes wel. In hun hoofd horen ze niet de stem van nu, maar hoe het vroeger was. Ze nemen vol vuur afscheid van de man die in zijn eentje vijfendertig jaar popgeschiedenis belichaamt.

Ik keek er toch een beetje van een afstandje naar. Aan de ene kant klonk de zang echt nergens naar. Aan de andere kant hoor ook ik de jonge Meatloaf er doorheen klinken. Ik bleek veel teksten nog te kennen. Respect voor deze popbejaarde die zijn fans bedankte voor hun levenslange support.

image

Ik moest bij het concert van Meatloaf nog even terugdenken aan mijn cassettebandje van vroeger. En aan mijn levensgrote poster. Daar is het trouwens slecht mee afgelopen.

Tijdens het tweede schooljaar ging ik met m’n klas een paar dagen op reis. Bij thuiskomst hadden mijn ouders een verrassing voor mij. Ze vertelden mij vol trots dat mijn hele kamer prachtig was opgeknapt. Alles gesausd en geschilderd. De poster? Die was zonder nadenken of overleg verwijderd!

image

De rest van de week was er veel onbegrip en boosheid over en weer tussen mij en mijn ouders. Ik heb mij toen voorgenomen dat ik later als vader beter zou proberen te begrijpen wat voor kids belangrijk is op hun eigen kamer. Tot op heden lukt dat aardig.

En Meatloaf? Hij was al gestopt met zingen. Hij stopt nu ook met optreden. Geen Bat out of Hell meer van vijftien minuten live. Dit was de laatste show in Zwolle, in Nederland. Ik hoop dat hij nog lang van zijn pensioen kan genieten. Dat hell of heaven nog even uit beeld blijven voor hem.

Bat out of Zwolle, but heaven can wait…

  1. […] afscheid in Zwolle Lust for Life magazine : Meat Loaf in de IJsselhallen – Concertrecensie Henk Boshove : BAT out of Zwolle, but heaven can wait… Fok.nl : Meat Loafs […]

Geef een reactie

