Henk038

Onbevoegd lesgeven? Gewoon doen!

In gewoon doen!, Kinderen on september 1, 2013 at 9:11 am

Op de fiets naar school. Heerlijk is dat. Prima manier om helemaal wakker te worden, om even lekker te bewegen. Onze jongste van acht vindt die fietstocht van twintig minuten naar school het ideale moment voor lange gesprekken. Over de gekste dingen.

Deze week vroeg hij wat ik ging doen op mijn werk. Ik ga twee dagen lesgeven, zei ik. Dat mag jij niet, zei hij triomfantelijk. Jij hebt geen meester diploma! Hij weet dat je alleen met een diploma echt zelf les mag geven. Dat leren ze tegenwoordig al snel in de praktijk op school.

image

Hij had een punt en hij liet niet meer los. Dus ik maar uitleggen dat dit niet op school was, maar op mijn werk. Dat daarvoor andere regels gelden. Na een paar kilometer fietsen snapte hij dat… maar hij had meteen een andere vraag! Laatst gaf je wel les op school. Hoe zit dat dan? Dan mag het toch niet. Tsja… ik gaf laatst inderdaad als gastdocent les op Hogeschool Windesheim. Ook was ik maandenlang trainer/docent tijdens de PwC Summerschool. Hoe leg ik dat uit dacht ik… Gelukkig waren we vlak bij school en mijn achtjarige terriër liet los. Maar ik bleef er zelf nog even over nadenken.

image
Gek eigenlijk. In het onderwijs is er alleen vertrouwen in mensen met een onderwijsdiploma. Dat zijn mensen die veelal niet of nauwelijks praktijkervaring hebben buiten het onderwijs en soms zelfs zelf helemaal vers net zelf van school komen. In het bedrijfsleven vertrouwen we eigenlijk vooral op ervaren professionals om workshops en trainingen geven. Professionals met veel praktijkervaring, maar met beperkte didactische kennis en al helemaal geen onderwijsdiploma.

Moet onderwijs aan kinderen/jongeren niet veel meer gegeven worden door mensen die beschikken over veel werkervaring? Moeten inhoudelijke trainingen en workshops in het bedrijfsleven en bij de overheid wellicht meer didactisch onderbouwd worden? Dat laatste doen we trouwens binnen PwC al. Ik zou het wel een goed idee vinden voor het onderwijs. Ook op de basisschool en in het voortgezet onderwijs wekelijks iemand met veel buitenschoolse ervaring voor de klas. Lekker zonder onderwijsdiploma. Gewoon staan en gaan.

Ik heb in ieder geval zonder diploma weer veel leuke workshops aan collega’s mogen geven. Intensief en interactief. Met af en toe een leuk filmpje tussendoor. Zoals het filmpje hierboven  van Draadstaal (De verkopers). Het waren zes intensieve workshops voor in totaal circa honderdvijftig collega’s. Heel leuk om te doen en en met goede feedback. Ik zal morgen op de fiets naar school aan mijn zoon vertellen dat ik het zonder diploma weer prima heb gered.

Dus voorlopig… Onbevoegd lesgeven? Gewoon doen!

Advertenties
  1. Op FB leuke reacties/discussie hierover:

    Arjan Boeve, Marjo Bryan-Davids en Nanda Kleerebezem vinden dit leuk.

    Marielle van Sleen Jij leert jouw ‘leerlingen’ heel andere dingen dan de leerkracht van je zoon aan je zoon leert. Daarvoor hoef je geen verstand te hebben van bedrijfskundige modellen, maar wel van de ontwikkelingsfases van kinderen. Ik ben blij met bevoegde docenten voor de klas

    Henk Boshove Ik ook Marielle ! Ik zie ook t verschil tussen goed, hele goede en zwakke meesters/juffen/docenten. Ben blij met kwaliteit!

    Maar is t verschil tussen onderwijs en bedrijfsleven niet gek? En zou onderwijs niet wat extra support kunnen gebruiken? T is maar gedachte hè!

    Marielle van Sleen In het mbo /hbo of op een universiteit jullie wat mij betreft van harte welkom. Ik vind dat het bedrijfsleven niet in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs thuis hoort. Daar zijn andere kwaliteiten belangrijk.

    Henk Boshove Grappig dat je “jullie” zegt

    Wereld veranderd. Kwaliteiten bij elkaar brengen kan toch tot nog betere kwaliteit leiden.

    Ik heb het niet over ‘het bedrijfsleven’. Ik heb het over mensen met brede ervaring die iets extras brengen op school. Voor de leerling en de docent.

    Ik zie daar eigenlijk wel mogelijkheden voor. Ook in groep 7 en 8 van basisschool. Brengen we keven en diversiteit in de school. Andere manier van leren en ervaren. Niet elk kind leert op zelfde wijze.

    Ken je ted talk over de pirate school? Schiet ne nu opeens te binnen. Ik zal ff zoeken..

    Henk Boshove ‘Dave Eggers TED Prize 4 Minute Talk Once upon a school’

    https://www.youtube.com/watch

    Maar dan niet in aanvulling op school… maar toevoegen aan de school. Zoiets..

    Dave Eggers TED Prize 4 Minute Talk
    Dave Eggers TED Prize 4 Minute Talk

    Marjo Bryan-Davids Ik denk dat ik op het voortgezet onderwijs graag ook iets gehoord had van mensen uit de praktijk. Niet als vervanging voor, maar als aanvulling op idd. Ook op de basisschool kan dat in het klein misschien een toevoeging zijn. Waarom zou een plaatselijke kunstenaar niet iets vertellen over kunst, of iemand die uit India komt iets vertellen over India (ik noem maar kleine voorbeeldjes). Alsjeblieft geen commerciële praatjes in het onderwijs, maar je hoeft geen PABO te hebben gedaan om te inspireren en te boeien..

    Henk Boshove Eens Marjo …gewoon twee vaste middagen in de maand inruimen voor mensen van buitenaf. Die wat de kids moeten leren vertalen naar een praktijksituatie. Zelfde laten leren maar op andere, praktische manier. Kids meer in een sturende, vragende rol ipv als ontvanger.

    Bijv de stadsarcheoloog die kids iets over geschiedenis vertelt.

    Of een fietsenmaker die uitleg geeft over rekenen/wiskunde adhv versnellingen op een fiets.

    Denk dat mijn kids dat fantastisch zouden vinden. Ik had dat vroeger zeker goed kunnen gebruiken.

    Marjo Bryan-Davids Ik had dat ook fantastisch gevonden. Herinner me nog zo goed de oma die in de klas kwam om te vertellen hoe het was in WOII, niet de gruwelen met getallen die je toch als kind niet kunt volgen, maar gewoon hoe het was om bang te zijn en honger te hebben. Dat je een broodje opat die eigenlijk van je broertje was en dat je je daar schuldig over voelde, maar het toch deed omdat je zo’n honger had… Dat had geen enkele juf me kunnen vertellen..

    Erik van der Spek Weer een mooie blog Henk Boshove. Ben het eens dat een diploma niet nodig is om voor de klas te staan. Of vrij naar de zomergast van gisteren ‘het gaat niet om welk label je hebt, maar om wat je maakt/toevoegt’. Ik merk vaak dat wanneer de invalshoeken zeer divers zijn het meest waardevolle resultaat wordt geboekt.

    Henk Boshove Sprak vandaag Nicole Lier …ook zij wist nog precies te vertellen over een bakker op de lagere school. Zelfde als wat jij hebt Marjo Bryan-Davids …grappig is dat!

    Henk Boshove Erik van der Spek ja dat sluit mooi aan Erik!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: