Henk038

Nee bedankt! …We zijn te druk

In ideeën - innovatie, Netwerken, verwonderen on maart 11, 2014 at 9:40 pm

Bijzonder om te zien dat veel mensen WEL tijd hebben om halve dagen te klagen, maar GEEN tijd hebben om rustig na te denken of om tips van anderen gewoon zelf toe te passen. Ik moest daar deze week aan denken toen ik even zat te wachten op een zakelijke afspraak.

Ik luisterde ongewild naar een gesprek dat op iets te luide toon (te) dicht bij mijn tafeltje werd gevoerd. In het gesprek werd alleen maar geklaagd. Over collega’s, over klanten, over de baas, over de regering …over alles! En tussendoor waren ze bezig om anderen uit te lachen die volgens hen allerlei domme acties op poten zetten. Die zouden toch geen succes hebben.

Ik kreeg een aantal neigingen. De eerste was om er heel hard om te gaan lachen. Ik besloot het bij een binnenpretje te houden. De tweede was om ze vanaf de zijlijn een aantal best aardige tips te geven. Veel van de problemen en klachten waar ze het over hadden zijn namelijk vrij makkelijk op te lossen of te voorkomen.

Ook in het stenen tijdperk weinig oog voor oplossingen (maker afbeelding bij mij onbekend)

Uiteindelijk koos ik toch maar voor mijn derde en waarschijnlijk beste ingeving… gewoon een ander tafeltje uitzoeken zodat ik het gesprek niet meer hoefde te volgen. Ze waren zo druk aan het klagen dat ze het niet eens in de gaten hadden. Een vrouw aan een tafeltje verderop wel. We keken elkaar aan en hebben even hoofdschuddend een glimlach uitgewisseld.

Een grote groep mensen in Nederland maakt het zichzelf extra moeilijk door in een spiraal van zelfbeklag te gaan zitten en vervolgens heftig klagend rustig rondjes naar beneden te draaien. Terwijl voor de meeste problemen een goede oplossing of oplossingsrichting beschikbaar is. Als je er voor openstaat zijn er heel veel mensen die je gewoon willen helpen. Door te luisteren, door mee te denken, door hun netwerk voor jou aan het werk te stellen, door echt even iets voor je te doen. Zodat je een beetje lucht krijgt en energie en je de lijn omhoog kunt vinden of versnellen.

Probleem? Oplossing! [@Henk038]

Probleem? Oplossing! [@Henk038]

Dat merk ik in Zwolle iedere keer weer als we een sessie hebben met Hanzelab – denktank voor Zwolle –. Zet tien mensen bij elkaar en het ene goede idee ontlokt het volgende goede idee. Werkt goed en inspirerend. Maar ook als ik gewoon in mijn eigen zakelijke en maatschappelijke netwerk even aan het sparren ben werkt het perfect. Als ik zelf een vraag heb of omdat iemand anders graag wil dat ik ergens over meedenk. Dat doe ik vaak (over en weer) en het werkt altijd.

Even klagen is niet erg. Dat doe ik ook wel eens. Het lucht vaak lekker op. Maar je moet er niet in blijven hangen. Rustig nadenken, innovatief zijn, je netwerk gebruiken, kijken wat anderen wel/niet doen, luisteren naar wat anderen er van vinden, weten dat er altijd opties zijn om uit problemen te komen en daar naar op zoek gaan.

Deze twee klagers waren daar nog niet klaar voor. Te druk. Te drukmet klagen. Wellicht zien ze het ooit nog wel een keer het licht. En tot die tijd? Tot die tijd moeten we ze maar rust geven. You can’t teach a blind man to see…

Problemen oplossen? Nee bedankt! …We zijn te druk

Geef een reactie

