Henk038

Zwaar verliefd!

In Familie, Kinderen, Spanje, Vakantie, verwonderen on mei 12, 2015 at 6:00 pm

Onze zondag in Barcelona begon voor de één met een “uitslaap & uitrust ochtend”. Ik was zelf al vroeg op het strand. ’s Ochtends vroeg kun je de brede strandboulevard nog relaxt oversteken. De rest van de dag is het oppassen met hardlopers, fietsers, skeeleraars, segways, long- en skateboarders en wandelaars.

Zittend op het strand van Barceloneta overheerst het gebouw van Hotel W

Ochtendwandeling over het strand. Af en toe met de voeten door de Middellandse zee. Er zijn slechtere manieren om de dag te beginnen. Daarna relaxt een paar cortado’s drinken op terrasje. Voeten in het zand. Zwaar leven…

Zoonlief vond zijn bed nog steeds héérlijk en had nog geen trek. We hadden vandaag maar één ding gepland: ons bezoek aan de Sagrada Familia. Ik ging dus nog even naar een tapasbarretje voor Cortado nummer 3. Dat barretje zit altijd vol. Zal dus wel goed zijn. Maar wat een smeerboel. Daar gaan we niet eten.

Tafels vol troep, bar ook. Deze slaan we over.

Na een uitgebreide brunch op ons balkonnetje met stokbrood, taartjes, fruit & sap de stad in. We hadden bedacht om met de teleférico del Puerto (kabelbaantje) over zee naar MontJuïc te gaan. Maar de wachtrij was meer dan een uur. Dat zagen we niet zitten. Zoon kreeg een goed idee: fietsen huren. Meteen gedaan.

Catedral Barcelona

Lekker fietsen door Barcelona. Mooi rondje gemaakt en uiteindelijk kwamen we bij de Catedral en de mooie kleine steegjes er omheen. Nog even relaxt wat gedronken en foto’s gemaakt. Tot we erachter kwamen dat we in tijdnood zaten. We hadden nog maar 12 minuten (!) om met onze vooraf gekochte kaartjes bij de Sagrada Familia naar binnen te kunnen. Racen dus.

Als ’n dolle op de fiets door Barcelona. Gelukkig wist ik nog de weg vanuit defietstocht vrijdag. Diverse rode stoplichten genegeerd. Over de stoep gereden her en der. Met nog 1 minuut over stonden we hijgend aan het toegangspoortje. Nat van zweet en een best hoge hartslag. But we did it!!

Gehaald! Net op tijd bij de Sagrada Familia!

De Sagrada Familia was daarna een oase van rust, koelte en vooral SCHOONHEID. We hebben in alle rust gekeken. Zeg maar gerust: bewonderd. Nog nooit zoiets gezien. Ik stond regelmatig letterlijk met m’n mond open. Pure verwondering. Hoe bedacht en bouwde Gaudí dit? Wat een genie. Van buiten oogt het vreemd, chaotisch en interessant. Van binnen weet je gewoon niet waar je moet kijken. Overweldigend.

Deel van dakconstructie en plafond Sagrada Familia

Naar de dakconstructie en het plafond alleen al kun je een uur kijken. Plat op je rug op een matrasje, dat zou fijn zijn. En dan de fantastische glas-in-lood ramen! Daar kan ik wel een dag naar kijken. Langer! De weerkaatsing op de muur en het strijklicht van de zon maken het nog mooier.

Dat Licht! Fantastisch! Sagrada Familia!

Na een uur ronddwalen konden we de torens beklimmen. Je ziet dan ook van dichtbij hoe ze aan het werk zijn. Daarnaast ook een mooi uitzicht over de stad en goed zicht op de binnenkant van de torens.  Ook een fraai doorkijkje in de diepte van de wenteltrappen. Kijk je ver naar beneden… Dan zie je het plein voor de ingang.

Uitzicht op plein voor Sagrada Familia vanuit Toren

Ik had verwacht dat we het na ca 1,5 uur wel genoeg zou vinden. Maar dat was dus niet zo. Integendeel. We hebben er 2,5 uur rondgelopen.

Doorkijkje door de wenteltrappen in de torens

Vooral de gekleurde ramen (met teksten en namen) en hun prachtige licht blijven trekken. Allebei waren we op onze eigen ontdekkingstocht. Af en toe aan elkaar iets moois laten zien.

Eén van de deuren van Sagrada Familia

Op het eind ontdekte m’n zoon nog de hele mooie bewerkte gietijzeren deuren aan de achterzijde, de kelder vol maquettes en de crypte onder de kerk. Ook nog even zien! Vooral de deuren vonden wij mooi. In de deuren zitten allemaal woorden, namen en symbolen verwerkt. Met daarin ook het cijferblok dat altijd uitkomt op 33 (de leeftijd waarop Jezus stierf).

Alles komt uit op 33

We kregen er geen van tweeën genoeg van. Wat een pracht. Wat een details, wat een lijnenspel, wat een grootsheid. Ontzettend inspirerend. Één ding staat vast. Één bezoek is te weinig.

Het raam van Jeruzalem in Sagrada Familia

Na ons bezoek aan de Sagrada en de crypte liepen we ietwat verdwaast, met dorst en met zere voeten de straat op. Eerst even door een paar straten vol toeristentroep. Toen kwamen we bij Cervezeria Gaudí. Daar zaten veel locals. Onze voeten kregen er rust, onze telefoons (te veel foto’s gemaakt) weer leven.

Het drinken en de tapas (zalm, inktvis, omelet met peultjes) smaakten goed. Flink gelachen ook. Zoon dacht dat er mayo en ketchup op de gebakken aardappeltjes zaten en viel er op aan. De ‘mayo’ bleek ‘Aioli’ te zijn met véél knoflook. Ook lekker, maar totaal andere smaak. De blik op zijn gezicht. Lachen!

Geen mayonaise. Aioli 😉

Barcelona is een mooie stad. Bijzonder om zo als vader en zoon samen op reis te gaan. Daar gaan we lang en vaak aan terugdenken. Zoiets had ik ook wel met mijn vader of moeder willen doen. Andere tijden. Het was fijn samen. We hebben elkaar beloofd dat we in ieder geval samen teruggaan naar Barcelona als de Sagrada Familia klaar is. Ergens tussen 2026 en 2040.

Maar ik denk dat Barcelona niet zo lang op ons hoeft te wachten. Wat een stad! De sfeer, de gebouwen, het strand, het eten en drinken, het voetbal, alles. Bovenal: wat is de Sagrada Familia ontzetten mooi en bijzonder: Zwaar Verliefd!

——–Dit was het afsluitende blog  – de zondag – van onze 4 dagen naar Barcelona. De blogjes van donderdag, vrijdag, zaterdag over Barcelona vindt je hieronder (gewoon op titel klikken) ——–

Blog Zaterdag 10/5 ->> Barca… Barca… BARCA!

Blog Vrijdag 9/5 ->> Niesend door Barcelona

Blog Donderdag 8/5 ->> Bus Trein Pendelbus Vliegtuig Taxi

1. Wat een goed idee Henk om je kids zo persoonlijke aandacht te geven! Leuk dat jullie ook beiden zo lang van de Sagrada Familia hebben genoten.

2. De Sagrada Familia is gewoon subliem, je kan er blijven naar kijken en telkens weer iets nieuws ontdekken. En zo een vader zoon uitstapje heerlijk toch hé